HOME > その他の活動 > 新教科「地球未来科」グローバル教育 21世紀型スキル 2016

その他の活動

新教科「地球未来科」グローバル教育 21世紀型スキル 2016
2016年04月01日

このバナーは、院内中学校の2016年度の「地球未来科」の取り組みをまとめたページです。

2017年度の「地球未来科」の実践は、左のバナーへ移動しました。

基本、時系列になっています。下にスクロールしていくにしたがって、過去の実践が表示されます。

2016年度 ↓↓↓         

メル校との交流大成功 (県内初!)                2016年11月16日

地球未来 グローバル教育 21世紀型スキル skype 

今日は、オーストラリアのメルボルン日本人学校の中学3年生と交流の時間を持ちました。

3年生は、英語でのプレゼンは、もう慣れたもので、非常に流ちょうな英語で発表している生徒もいました。

 

後期校内研究会 iPad ロイロノート                   2016年11月10日

本日は、後期校内研究会がありました。3年生は、メルボルン日本人学校と交流の予定でしたが、オーストラリアの通信状況が悪くて、延期になりました。急遽、3年生の中での英語での発表会に切り替えて授業を行いました。

1年生は、「院内町PR CMの作成」を主題に授業に取り組みました。

   ↑ 各班で話し合い、ロイロノートに改善を図る所をまとめ、親機にしてした

    先生のiPadにレポートを送ります。親機の方で、レポートの提出状況や内容が確認できます。

2年生は、「院内町の魅力をアピールしよう」を主題に授業に取り組みました。

メルボルン日本人学校 中学部3年生との交流(県内初!)         2016年11月02日

本日、1限目にオーストラリアのメルボルン日本人学校(メル校)の中学3年生とskypeを使って自己紹介を中心に交流を行いました。今日は、初顔合わせでした。次回は10日にEnglish Onlyで交流します。スクリーンに映っているのが、メル校の3年生と担任の岩尾先生です。

11月10日後期校内研で「地球未来科」メルボルンの中学生とリアルタイムで交流をします。
 

2年生が、オーストラリア メルボルン市の生徒との交流会を行いました。2016年10月31日

10月30日から約1週間の予定で来県しているメルボルン市の生徒との交流会を行いました。本校の2年生が交流会に参加し、合唱を披露した他、お互いに自然や文化などを紹介しました。

2016年10月21日

本校では、新教科「地球未来科」の研究開発に取り組んでいます。11月10日に後期校内研究会を行いますが、3年生では、メルボルン日本人学校の中学3年生との交流を行います。下の画像は、メルボルン日本人学校の先生と、打ち合わせをしている様子です。11月10日は、プロジェクターで大画面に投影して交流する予定です。

Darylさんからの手紙(元宇佐市ALT 現シンガポール在住)             2016年07月20日

先日、3年生が英語の授業で行ったプレゼンをビデオに撮り、かつて宇佐市でALTとして働いていたDarylさん(現シンガポール在住)に見てもらいました。講評を以下に記載します。

Firstly, I'd like to congratulate all of you for doing such a wonderful job in presenting Innai's heritage in English. It must be difficult for you, since you have studied English only for just over two years. I'm glad most of you spoke clearly with a loud voice, which shows that you have confidence in the research you did, and also in the English language. Keep up the good work and never give up learning!

 
 まず、私は英語で院内の遺産をプレゼンをする、このような素晴らしい仕事をしたあなた方すべてを祝福したいと思います。
 あなた方は、わずか2年間ちょっと英語を勉強してきただけなので、(英語での)プレゼンは難しかったに違いないででしょう。
 私は、あなた方が英語で大きい声ではっきりと話してくれたことはうれしいですし、それは、あなた方が行った研究に自信を持っていることを
 示しています。学習を決してあきらめず、良い仕事を続けてください!  (↑ 大体こんな意味です)

 

Video #1                            動画 2016-07-08 11 49 59.mov

 

I think you all were nervous but I'm impressed that all four of you took turns to present. It's nice to hear everyone in the group to present. From your presentation, I learnt that there is a lot of nature in Innai, and we can enjoy the four seasons in Takkei Valley. Thank you and keep up the good work!

 

Video #2                            動画 2016-07-08 11 55 41.mov

Unfortunately I couldn't hear the audio for this video but the presenter's smile made me feel like you enjoyed presenting, which is fantastic and very important for presentations. I'd love to check out this stone bridge when I get the chance. Thank you!

Video #3                            動画 2016-07-08 12 00 30.mov

I lived in Usa for two years but unfortunately I've never seen the famous arched bridges of Innai. I didn't know it was built in 1930! It has such a long history. I enjoyed the joke that this was more famous than the Seven Eleven in Innai. Thank you for introducing this bridge, and I hope to visit it sometime!

Video #4                            動画 2016-07-08 12 04 58.mov

Thank you for your presentation. I think you rehearsed well because I could hear your voices clearly. I didn't know Mt Yufu looks like Mt Fuji from the bridge! My favorite season is spring too, and I hope to visit the bridge during that season

Video #5                            動画 2016-07-08 12 10 46.mov

I could hear your voices loud and clear, and I could see that you were confident in presenting. Great job! Thank you for introducing the giant salamander. I have seen the big one at the michi-no-eki in Innai. It is huge! I also saw someone bring one to the City Hall. I heard that you can get some reward for that.

 

Video #6                            動画 2016-07-08 12 10 46.mov

Thank you for introducing this temple. I could hear both presenters loud and clear, and I can feel how much you would like people to visit this temple. I have not been there but after listening to your presentation, I'd love to visit it sometime in the fall to see the festival. Great job and I hope to learn more from you all!

 

 

Innai-machi is said to be a town in Ishibashi 地球未来 グローバル教育 2016年7月12日

Innai-machi is said to be a town in Ishibashi. There are 75 stone bridges in a town. An arch bridge (megane bridge) is also proud of 64 sets and Japanese best at the inside. It was spanned with from the end of the Edo Period to the beginning of Showa.

When the cause with a lot of stone bridges is considered,

(1) To flow through a deep ravine, rivers in Innai-machi are rapids, and a wooden bridge tends to be washed away.

(2) The fields are a terraced field because a plain are little in Innaicho. Therefore there was technology into which Tanada's stone wall is assembled.

(3) A stone necessary to stone bridge making could be extracted richly.

The great salamanderof the natural monument which lives as the southern limit in a Japanese habitat ,Ryuugan-temple and the Takkiri ravine  are famous.

Takkiri Valley  is a valley that Yabakei  clear stream flowing over the monolith, which is formed from the lava has continued 2 kilometers.

 

Heritages in Innai presentation by Innai J.H school third grader (New) 

地球未来 グローバル教育                          2016年07月08日

The English class of the Innai junior high school third grader.

We challenged  introduction  the Innai heritages by English.

We'll learn nature in Innai-machi, culture and tradition, and cross and succeed to these in the future, and make an effort to make them develop.

This learning, will lead the new subject "Global Future School" and to global education. Please refer to the last.

大分県では、グローバル人材育成推進プランを以下のように策定しています。

<5つの力の総合的な育成>

(1) 挑戦意欲と責任感・使命感  (2) 多様性を受け入れ協働する力   (3) 大分県や日本への深い理解  

(4) 知識・教養に基づき、論理的に考え伝える力   (5) 英語力(語学力)

Children who live in the future of global society, to challenge the world, to meet the people and forces that have diverse values ​​In order to open up the future, need a "collective strength" of the following five forces We believe that, through the education of elementary, middle and high school the green body, will train in cooperation with the family and community.

(1) challenge motivation and sense of responsibility, sense of mission

◆ own motivation and you boldly challenge the various things at will, will train the sincerely catch sense of responsibility the results with.

◆ children with more opportunities to interact with the human resources to be active on a global scale, make the support of study abroad and overseas university.

(2) the power to cooperate accept the diversity

◆ in the world there is a point which is excellent in each to understand here, in the rich values ​​mutually recognized, will train the force to work in cooperation.

◆ such as the conclusion of overseas sister school agreement of cross-cultural understanding activities and prefectural school of elementary and junior high schools, and promote international exchange. In addition, further promote the use of ALT (Assistant Language Teachers) to assist the Japanese teacher in English class.

(3) a deep understanding of the Oita Prefecture, Japan

◆ regional and country deeply understand, you look at the love and pride education.

◆ In addition to enhancement of regional learning using their own teaching materials of local unique, high school students explained that their local and Japanese to foreigners, we will work to enhance the opportunity to tell.

(4) based on the knowledge and culture, convey logically thinking force

◆ on the basis of the knowledge and culture of wearing, to express their ideas, fosters the power to determine captured by force and diverse perspectives to convince the other party.

◆ In the elementary and junior high schools, children do not stay to only listen to the story of the teacher, we aim to appeal certain class. In addition, in the middle and high school, in order to promote the improvement of learning motivation and thinking, judgment, power of expression, and then set up a practice model schools and research designated school.

(5) English (language skills)

◆ In addition to the improvement of learning motivation and degree of understanding, and foster the ability practical communication with foreigners is the figure.

◆ in order to achieve English proficiency improvement through the small middle and high, formulated the "Oita Prefecture English education improvement promotion plan", we will work to improve.

 

石橋学習② 3年生                                    2016年06月10日

本日、新教科「地球未来科」の授業に院内町在住の向野茂さんをお招きして、「院内町の石橋」について学習しました。生徒も教師もたのしく学習しました。

では、「石橋学習」②を順を追って写真で紹介します。

 

 

 

新教科 地球未来科で「石橋」学習を行いました。                 2016年05月17日

本日は、地球未来科の授業として、院内町のシンボルである「石橋」についての学習を行いました。

吉本本家石材店の吉本会長をはじめ従業員の方々を講師にお招きし、石橋についての学習を行いました。

大分朝日放送OABで、5月17日 18:46頃から放送されました。          2016年5月17日

今週中くらいは「OABニュース」で検索して、5月17日のニュース欄でご覧になれます。